• 1402/09/29 - 13:32
  • - تعداد بازدید: 203
  • - تعداد بازدید کنندگان: 187
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه

کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی از راه دور

گفتگو با دکتر عباس شیخ طاهری درباره کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی از راه دور

320919.mp3 کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی از راه دور

دکتر عباس شیخ طاهری، مجری طرح تحقیقاتی با عنوان "کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی از راه دور: مرور scoping" در گفتگویی با روابط عمومی دانشگاه به تشریح این طرح پرداخت. 

-

 _ با تشکر از جنابعالی با معرفی خود، سوابق علمی، پژوهشی، اجرایی و عملی و فعالیت‌های مرتبط با این پژوهش را بیان فرمایید:
 
 دکتر عباس شیخ طاهری هستم. استاد گروه مدیریت و فناوری اطلاعات سلامت و همچنین دبیر هسته پژوهشی هوش مصنوعی و سلامت دیجیتال. علاوه بر این، رئیس گروه مراکز تحقیقاتی و دبیر دبیرخانه ثبت بیماری و پیامدهای سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران هستم. از فعالیت‌های پژوهشی اینجانب بیشتر در خصوص به‌کارگیری یادگیری ماشین در حوزه سلامت، سلامت دیجیتال، و نظام‌های مدیریت داده‌ها و اطلاعات سلامت در قالب برنامه‌های ثبت بیماری و پیامدهای سلامت است.
 
در هسته پژوهشی هوش مصنوعی و سلامت دیجیتال که از 4 سال پیش شکل گرفته، سعی شده است تا در راستای اولویت‌های تحقیقاتی و اهداف کلان دانشگاه فعالیت شود. در این هسته تحقیقاتی، با همکارانم در حوزه سلامت دیجیتال و پزشکی از راه دور، حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، سامانه‌های بهداشت عمومی و ثبت بیماری‌ها، سلامت همراه و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات سلامت فعالیت می‌کنیم.
 
در همین راستا، همکاری با گروه‌های بالینی مختلف در داخل و خارج دانشگاه برای راه اندازی این برنامه‌ها، تولید اپلیکیشن‌های حوزه سلامت و ارائه مدل‌های هوش مصنوعی (عمدتا یادگیری ماشین) برای تشخیص بیماری یا پیش بینی پیامد بیماران به‌خصوص پیامدهای کوتاه مدت یا بلندمدت مراقبت و استانداردهای مربوط به فناوری‌های اطلاعات سلامت و به طور مشخص تر استانداردهای ترمینولوژی و کدینگ از حوزه‌های مطالعاتی و پژوهشی بنده است. همچنین در قالب این هسته تاکنون با بیش از 10 دانشگاه کشور و مراکزی مانند وزارت بهداشت و WHO همکاری داشته و در راه اندازی بیش از 15 برنامه ثبت بیماری و پیامد سلامت مشارکت داشته ام.
 
_ دلیل اصلی شما برای انتخاب این طرح تحقیقاتی و پژوهشی چه بوده و چه کسانی در این تحقیق یاری دهنده شما بوده اند؟
 
هوش مصنوعی یکی از روندهای جدید در حوزه سلامت است که در بسیاری از موارد می‌تواند به کمک بیماران و تیم سلامت بیاید. از طرفی، تله مدیسین از طریق ارائه خدمات از راه دور می‌تواند منجر به کاهش هزینه‌ها، کاهش مسافرت‌ها و آسایش بهتر و بیشتر در دریاف خدمات شود. به نظر می‌رسد ترکیب این دو حوزه بتواند مزایای بیشتری برای تیم سلامت و بیماران ایجاد کند. با این حال، ترکیب این دو حوزه موضوع جدیدی است که در چند سال گذشته و به‌خصوص بعد از کرونا رواج پیدا کرده است. دلیل انجام این مطالعه شناسایی روندهای نوظهور ترکیب این دو فناوری برای ارائه خدمات بهتر به بیماران بوده است. همکارانم در این مطالعه دکتر فرزانه کرمانی و دکتر اعظم اروجی بودند.
 
_ لطفا پژوهش‌تان را معرفی کرده و ویژگی و نوآوری‌های آن را شرح دهید:
 
در این مطالعه، ما به بررسی روندهای نوظهور ترکیب این دو فناوری در جهان پرداختیم تا مشخص کنیم که در چه حوزه‌های پزشکی امکان اجرای این ترکیب فناورانه وجود دارد و نتایج آن در ارائه مراقبت‌ها به بیماران چگونه بوده است. همانطور که عرض شد این موضوع بسیار تازه است و عمده پروژه‌های انجام شده از 2014 به بعد و به‌خصوص 2018 تاکنون بوده است. با وجود تعداد پروژه‌های محدود در این حوزه، آمریکا و اسپانیا پیشتاز هستند. نتایج این مطالعه به تیم ما نشان داده است که در چه حوزه‌هایی می‌توان ورود کرد تا چنین ترکیب فناورانه ای را برای خدمت به مردم تامین کرد.

_ آیا این پژوهش به مرحله اجرا و یا بهره برداری درآمده است؟
 
این پژوهش به صورت مرور دستاوردها، منابع و فناوری‌های موجود بوده است. با این حال، ایده‌هایی از این مطالعه به‌دست آمده است که با برخی مراکز در حال مذاکره هستیم تا در صورت امکان فناوری موردنظر را به صورت کاربردی برای این مراکز طراحی کنیم.
 
_ این طرح پژوهشی چه گره ای از مشکلات مردم باز خواهد کرد؟
 
تله مدیسین می‌تواند منجر به کاهش مراجعات، کاهش هزینه، راحتی بیشتر در دریافت خدمات برای بیماران شود. از طرفی با هوش مصنوعی می‌توان سرعت ارائه خدمات، دقت خدمات را بیشتر و خطاها را کمتر کرد. بنابراین انتظار می‌رود که ترکیب این دو فناوری با هم بتواند مزایای زیاد برای بیماران فراهم کند همانطور که در مطالعات گذشته نیز تاکید شده است.
 
_ انتظار شما از مسئولین و متولیان امور پژوهشی در زمینه حمایت و یا توسعه فعالیت‌های مشابه چیست و چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟
 
هسته پژوهشی هوش مصنوعی و سلامت دیجیتال از سوی اینجانب و برخی دانشجویان و فارغ التحصیلان در حال فعالیت است و تاکنون منابع و امکانات مشخصی نداشته است و از همان منابع محدود موجود استفاده کرده است. در صورتی که پروژه‌های مربوط به فعالیت‌های این هسته نیز به منابع و امکانات بیشتری دارد. از آنجایی که فعالیت‌ها و لاین‌های پژوهشی این هسته به طور مستقیم در راستای اولویت‌های دانشگاه است، حمایت از چنین فعالیت‌هایی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
 
_ اگر توضیح دیگری درخصوص برنامه‌های جاری، آینده و اهداف تان دارید در خاتمه این گفتگو بفرمایید:
 
من و تیم همکارم، برنامه‌های پژوهشی‌مان در راستای اهداف و اولویت‌های تعیین شده در هسته پژوهشی است و همچنان در همین راستا در حال فعالیت هستیم و از گروه‌ها و مراکزی که بخواهند در راستای اهداف این هسته فعالیت داشته باشند و با ما همراهی داشته باشند، استقبال می‌کنیم و در حد توان علمی و اجرایی مجموعه‌مان در فعالیت‌های مشترک حضور خواهیم داشت.
-
  • گروه اخبار : گروه های محتوا,[اخبار پايگاه]
  • کد خبر : 320919
:
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

Template settings