بررسی مطالعات حوزه ی آموزش مبتنی بر شبیه سازی در ده سال گذشته
گفتگو با دکتر زهره سهرابی درباره بررسی مطالعات نیمه تجربی یادگیری مبتنی بر شبیه سازی در آموزش پزشکی در ده سال اخیر
![](/uploads/71/2025/Feb/03/دکتر زهره سهرابی-4.jpg)
خانم دکتر زهره سهرابی مجری طرح تحقیقاتی با عنوان " بررسی مطالعات نیمه تجربی یادگیری مبتنی بر شبیه سازی در آموزش پزشکی در ده سال اخیر: یک مرور دامنه ای " در گفتگویی به تشریح این طرح پرداخت.
1- با تشکر از حضور در این مصاحبه، لطفا خودتان را معرفی کرده و سوابق علمی، پژوهشی، اجرایی و عملی خود و فعالیت های مرتبط با این پژوهش را بیان کنید:
با سلام، بنده دکتر زهره سهرابی هستم، استاد گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی و دارای سال ها سابقه ی علمی در حوزه ی پژوهش و آموزش می باشم.
2- دلیل اصلی شما برای انتخاب این طرح تحقیقاتی چه بود و چه کسانی در این پژوهش یاری دهنده شما بودند؟
مهارت آموزی دانشجویان رشته های علوم پزشکی برای درمان در دنیای واقعی و بالینی یک چالش مداوم در آموزش مراقبتهای بهداشتی است. متخصصان پزشکی باید شایستگی انجام طیف وسیعی از مهارت های بالینی را داشته باشند و همچنین به طور مرتب ملزم به آموزش این مهارت های بالینی به همتایان، کارکنان و دانشجویان خود هستند. یکی از راه های بهبود عملکرد مهارت پزشکان شبیه سازها هستند. معاون آموزشی وزارت بهداشت نیز اخیرا بر اهمیت شبیه سازها به عنوان یکی از ابزارهای مهم مهارت آموزی دانشجویان رشته های علوم پزشکی و پیراپزشکی تاکید کرده است. ما با توجه به اهمیت شبیه سازی در آموزش پزشکی، این تحقیق را در گروه آموزش پزشکی دانشگاه ایران و با کمک دانشجویان توانمند مقطع دکتری رشته ی آموزش پزشکی به صورت مروری انجام دادیم. این دانشجویان شامل افراد زیر بودند:
1. آقای سهراب نصرتی
2. خانم سمانه قاسمی
3. خانم زهرا نوری خانقاه
4. خانم عزیزه بری
5. خانم اکرم ژیانی فرد
3- پژوهش تان را معرفی کرده و با معرفی ویژگی ها و نوآوری های آن در خصوص موضوعات و محورهای آن شرح دهید:
این تحقیق به صورت مروری و با بررسی مطالعات حوزه ی آموزش مبتنی بر شبیه سازی در ده سال گذشته انجام شد. در این پژوهش سعی بر ان شده که روش های شبیه سازی نوین و زمینه هایی را که می توان شبیه سازی را بکار برد معرفی شود، تا همکاران بالینی بتوانند آموزش مبتنی بر شبیه سازی را بکار گیرند.
4- آیا این پژوهش به مرحله اجرا و بهره برداری رسیده است؟
مقاله ی این این تحقیق در دست چاپ بوده و راهکار های عملی بعد از چاپ مقاله به مسئولین ابلاغ خواهد شد.
5- این طرح پژوهشی چه گره ای از مشکلات مردم باز خواهد کرد؟
در روش شبیهسازی، سعی میشود هر چه ممکن است موقعیت ساخته شده مشابه حالت واقعی باشد تا آنچه آموخته میشود قابل انتقال به محیط واقعی باشد. از این روش در برخی دروس نظری ، درس بررسی وضعیت سلامت، و به خصوص برای دروس عملی پرستاری استفاده میشود. بنا به گزارش انستیتوی پزشکی، به منظور کاهش خطر و آسیبهای وارده به بیماران، سازمانهای بهداشتی و مؤسسات آموزشی موظف به استفاده از روشهای شبیهسازی برای آموزش دانشجویان هستند در حال حاضر دانشکدههای پرستاری در 16 ایالت آمریکا اجازه جایگزینی آموزش شبیهسازی را در ساعات آموزش بالینی کسب کردهاند و پیشبینی میشود، 17 ایالت دیگر نیز در آینده بتوانند این اجازه را کسب کنند. با توجه به این که دانشجویان رشته های پزشکی تمرینات بالینی خود را در محیط واقعی تجربه میکنند، عدم مهارت کافی میتواند باعث ایجاد آسیبهای جسمی و روحی زیادی به بیماران شود و این مسأله خود باعث ترس دانشجو و کاهش اعتماد به نفس آنان میشود بنابراین با استفاده از روش شبیه سازی به دو هدف اصلی حفظ سلامت بیماران و یادگیری عمیق فراگیران خواهیم رسید. که پیامد اصلی ان ارائه ی خدمات درمانی با کیفیت بهتر به مددجویان عزیز می باشد.
6- انتظار شما از مسئولین و متولیان امور پژوهشی در زمینه حمایت و یا توسعه فعالیت های مشابه چیست و چه راهکارهایی پیشنهاد می کنید؟
انتظار می رود مسئولین امر آموزش و پژوهش دانشگاه ها، با فراهم اوردن شرایط و امکانات مناسب برای استادان بالینی منجر به رشد روز افزون بکارگیری روش های متنوع شبیه سازی در مراکز آموزشی درمانی شوند.
7- اگر توضیح دیگری درخصوص برنامه های جاری، آینده و اهداف تان دارید در خاتمه این گفتگو بفرمایید:
امیدوارم موانع مالی و تکنولوژی زودتر برطرف شود و شاهد رشد روز افزون کشور عزیزمان در حوزه ی روش های نوین آموزش باشیم، خیلی ممنونم از وقتی که در اختیار بنده قرار دادین.
کامنت