• 1402/10/11 - 12:48
  • - تعداد بازدید: 239
  • - تعداد بازدید کنندگان: 228
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

تولید فرآورده های زیستی با ارزش افزوده بالا

گفتگو با دکتر مهدی فرزادکیا درباره کاربرد آنزیم های استخراج شده از پسماندهای آلی در علوم محیطی

321509.mp3 تولید فرآورده های زیستی با ارزش افزوده بالا

دکتر مهدی فرزاد کیا، مجری طرح تحقیقاتی با عنوان "کاربرد آنزیم های استخراج شده از پسماندهای آلی در علوم محیطی: مطالعه مروری نظام مند" در گفتگویی با روابط عمومی دانشگاه به تشریح این طرح پرداخت.

-

_ با تشکر از جنابعالی با معرفی خود، سوابق علمی، پژوهشی، اجرایی و عملی و فعالیت‌های مرتبط با این پژوهش را بیان فرمایید:
مهدی فرزادکیا هستم دارای دکتری تخصصی مهندسی بهداشت محیط و استاد گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایران. فعالیت‌های اجرایی و آموزشی‌ام به عنوان استاد گروه مهندسی بهداشت محیط و همچنین معاون پژوهشی دانشکده بهداشت و رئیس مرکز تحقیقات تکنولوژی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایران مسئولیت داشته و در حوزه تخصص و گرایش‌ها نیز مدیریت پسماند شهری و صنعتی، شبکه‌های جمع آوری فاضلاب، تصفیه فاضلاب‌های شهری و صنعتی، تصفیه و کنترل لجن‌های فاضلاب شهری و صنعتی را برعهده داشتم.

 

_ دلیل اصلی شما برای انتخاب این طرح تحقیقاتی و پژوهشی چه بوده و چه کسانی در این تحقیق یاری دهنده شما بودند؟

با توجه به تولید بالای پسماندهای آلی در کشور که به شکل صحیحی مدیریت نمی‌شود و می‌تواند مشکلات و آلودگی‌های زیست محیطی از جمله انتشار گازهای گلخانه ای را به همراه داشته باشند، یکی از دغدغه‌های اساسی در این زمینه مدیریت صحیح و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا از این پسماندها است. استخراج آنزیم‌های مورد نیاز برای فعالیت‌های صنعتی و زیستی به روشی آسان و مقرون به صرفه می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کرده و منجر به حفظ و بازیابی منابع زیستی شود. بنابراین، در پژوهش حاضر به اصول علمی فناوری استخراج آنزیم‌های خارج سلولی از پسماندهای آلی به روش تخمیر پرداخته شد. در این پژوهش، دکتر حسن پاسالاری، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات تکنولوژی بهداشت محیط و دکتر مجید کرمانی عضو گروه مهندسی بهداشت محیط همکاران اصلی طرح بودند.

 

_ پژوهش‌تان را معرفی کرده و با معرفی ویژگی و نوآوری‌های آن درخصوص موضوعات و محورهای آن شرح دهید:

در این پژوهش سعی بر آن بود که یک روش مقرون به صرفه و دوستدار محیط زیست برای استخراج آنزیم‌های مختلف معرفی شود. عوامل موثر بر تخمیر پسماندهای آلی از جمله نوع پسماند آلی، شرایط عملیاتی فرآیند تخمیر، نوع آنزیم‌های هیدرولیتیک و کارایی راکتور زیستی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که آنزیم‌های تولیدی از پوست میوه‌ها و سبزیجات، ملاس یا شکر قهوه‌ای (منبع کربن) و آب طی فرآیند تخمیر حاوی آنزیم‌های هیدرولیتیک مختلف برای تسهیل تخریب پسماندهای آلی هستند. بنابراین، آنزیم را می­‌توان به عنوان یک مسیر امیدوارکننده و کارآمد برای تبدیل پسماندهای آلی به محصولات با ارزش افزوده به منظور تسریع فعالیت‌­های زیست محیطی وابسته به میکروارگانیسم‌­ها از جمله کمپوست، تصفیه فاضلاب و شیرابه در نظر گرفت.

 

_ آیا این پژوهش به مرحله اجرا و یا بهره برداری درآمده است؟

در این پژوهش به اصول علمی استخراج آنزیم از پسماندهای آلی مبتنی بر تجربیات موفق جهانی در این زمینه پرداخته شد. علاوه در این زمینه یک مطالعه آزمایشگاهی با هدف استخراج آنزیم از پسماندهای آلی کشور و نقش آن در تصفیه شیرابه و تولید گاز متان طراحی و در حال اجرا است.

 

_ این طرح پژوهشی چه گره ای از مشکلات مردم باز خواهد کرد؟

در واقع هدف از این مطالعه تولید محصول با ارزش افزوده بالا است و با توجه به اینکه بیش از 70 درصد پسماندهای کشور از نوع آلی است، اسخراج آنزیم‌های مختلف می‌تواند کمک شایانی به صنایع بخش فرآورده زیستی کشور کند.

 

_ انتظار شما از مسئولین و متولیان امور پژوهشی در زمینه حمایت و یا توسعه فعالیت‌های مشابه چیست و چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنید؟

در این پژوهش، هدف نهایی استخراج اختصاصی آنزیم‌های مختلف است، از مسئولین انتظار می‌رود که با توجه به تحریم‌های بین المللی و هزینه بالای انتقال مواد اولیه مورد نیاز صنعت و پزشکی به کشور از ایده‌های فناورانه و کم هزینه حمایت کرده و مسیر را برای تجاری سازی محصولات طرح های فناورانه هموار سازند.

 

_ اگر توضیح دیگری درخصوص برنامه‌های جاری، آینده و اهداف تان دارید در خاتمه این گفت‌وگو بفرمایید:

هدف از این پژوهش، استخراج آنزیم‌های اختصاصی از پسماندهای آلی و همچنین نقش آنها در کاربری‌های زیستی، صنعتی و پزشکی خواهد بود.

-

(مشاهده پیام پژوهش در پایگاه نتایج پژوهش های سلامت کشور)

  • گروه اخبار : گروه های محتوا,[اخبار پايگاه]
  • کد خبر : 321509
:
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

Template settings