طراحی سناریو کلاس فرار برای آموزش سواد اطلاعاتی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ایران
مجری طرح: دکتر شادی اسد زندی، همکاران طرح: زهرا کلهری، شهرام صدقی
آموزش سواد اطلاعاتی با استفاده از روشهای نوین مانند یادگیری مبتنی بر بازی و اتاقهای فرار میتواند به ارتقاء توانمندیهای پژوهشی و تحصیلی دانشجویان کمک کند. هدف پژوهش حاضر، طراحی سناریویی برای کلاس فرار به منظور آموزش سواد اطلاعاتی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. یافتههای مرور دامنهای نشان داد که این بازیها بهطور مؤثر تعامل و انگیزه دانشجویان را افزایش داده و مهارتهای شناختی حیاتی مانند تفکر انتقادی و حل مسئله را تقویت میکنند. پس از اجرای اتاق فرار، نمرات دانشجویان بهطور قابل توجهی افزایش یافت و همبستگی مثبت بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون مشاهده شد. این یافتهها حاکی از آن است که اتاق فرار میتواند بهعنوان یک روش آموزشی مؤثر در تقویت سواد اطلاعاتی در محیطهای آموزشی مورد استفاده قرار گیرد. طراحی سناریوی اتاق فرار تأثیر مثبتی بر سواد اطلاعاتی دانشجویان دارد و وضعیت مهارتهای جستجو و تحلیل آنان را بهبود بخشیده است. از این رو، باید به مسأله آموزش سواد اطلاعاتی با رویکردهای نوآورانه و محتوایی غنیتر توجه بیشتری صورت پذیرد. همچنین، ضروری است که دانشگاهها کارکردها و سیاستهای آموزشی خود را در زمینه سواد اطلاعاتی مورد بازبینی قرار دهند و از روشهای تعاملی مانند اتاق فرار برای ارتقای یادگیری دانشجویان بهرهبرداری کنند.
Change the font color:
main color:
second color:
انتخاب رنگ پس زمینه:
Change the spacing between words:
Change the distance between the lines:
Change mouse type:
Change the font
BlindText