بررسی شاخص ها، الزامات، مقررات، دستورالعمل و استاندارهای اعتباربخشی بیمارستانی بین المللی ایران
مجری طرح: عسگر آقایی هشجین، همکاران طرح: سید احمد احمدی، مهدی مقتدایی، بهنام نجفی، علی نعمتی، مریم رزمگیر، رزیتا جعفری، روح الله زابلی، هدیه سوال آکگون، کلادیا فیشر، زهرا کریمیان، پوریا فرخی، علی پزشکیان
اعتباربخشی بین المللی دانشگاهها، فرایند ارزیابی جامع جهت اطمینان از رعایت استانداردهای کیفیت و اثربخشی موسسات آموزشی عالی است که توسط مراکز معتبر خارجی صورت می گیرد. مطالعه حاضر با هدف شناسایی شاخص ها، الزامات، مقررات، دستورالعمل و استانداردهای اعتباربخشی بین المللی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام گرفت. این پژوهش در چهار مرحله شامل بررسی متون، مصاحبه های نیمه ساختاریافته، طراحی مدل اولی و اعتبارسنجی (دلفی) انجام شد. براساس نتایج بدست آمده شاخص ها و استانداردهای بین المللی با موارد داخلی در بعضی حوزه ها متفاوت هستند مخصوصا در حوزه ارائه خدمات سلامت. مهمترین چالش ها مربوط به حوزه های فرهنگی، ساختاری و اجرایی فرایند اعتباربخشی بودند. جهت انجام اعتباربخشی بین المللی یک مدل پیشنهاد شد که شامل چهار بازیگر موسسه ارزیاب، دانشگاه، شورای ملی اعتباربخشی و کمیته منطقه ای بود. نتایج این پژوهش می تواند در بهبود همکاری های بین المللی، انطباق بیشتر با استانداردهای بین المللی، بهبود کیفیت آموزش و جذب سرمایه موثر باشند.
Change the font color:
main color:
second color:
انتخاب رنگ پس زمینه:
Change the spacing between words:
Change the distance between the lines:
Change mouse type:
Change the font
BlindText