بررسی تاثیر مداخله ارتقاء سواد سلامت روان طراحی شده با استفاده از تئوری تماس بر رفتار کمک جویی در نوجوانان دختر مقطع متوسطه اول
مجری طرح: دکتر مهناز صلحی، همکاران طرح: مژگان لطفی و ملیحه نصیری
شیوع مشکلات سلامت روان در دوران نوجوانی بهویژه در میان دختران و کمبود رفتارهای کمکجویی در این گروه سنی نگرانیهای جدی را بهوجود آورده است. هدف این پژوهش طراحی و ارزیابی برنامهای برای افزایش سواد سلامت روان براساس تئوری تماس و بررسی تأثیر آن بر رفتار کمکجویی روانی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان ساوه بود. براساس یافتههای این پژوهش سواد سلامت روان دانش آموزان مورد بررسی متوسط بود. یک و سه ماه پس از مداخله در گروه آزمون، افزایش معنادار میانگین نمرات نگرش کمک جویی، دانش بهداشت روان، فقدان خودانگاری، فقدان انگ بیرونی، قصد کمک جویی رسمی، قصد کمک جویی غیررسمی و سواد سلامت روان و کاهش معنادار میانگین نمره موانع درک شده خدمات سلامت روان مشاهده شد اما بین میانگین نمره رفتار کمک جویی دو گروه اختلاف معنادار مشاهده نشد. مداخله ارتقاء سواد سلامت مبتنی بر تئوری تماس در ارتقاء سازههای سواد سلامت روان و قصد کمک جویی و کاهش موانع دریافت خدمات سلامت روان در دانشآموزان مورد بررسی موثر بود. اما به نظر می رسد برای ایجاد رفتار کمک جویی توجه به دسترسی به خدمات، کاهش انگ اجتماعی و حمایت از دانش آموزان در مراحل اولیه رفتار کمک جویی ضروریست.
Change the font color:
main color:
second color:
انتخاب رنگ پس زمینه:
Change the spacing between words:
Change the distance between the lines:
Change mouse type:
Change the font
BlindText