بررسی تاثیر افزودن دوره مجازی ارتباط پزشک با بیمار در دوره سمیولوژی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان پزشکی در مقطع فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1402
مجری طرح: دکتر زهره سهرابی، همکاران طرح: سید کامران سلطانی عربشاهی، سیده محبوبه حسینی، مریم بهشتی فر
در گذر زمان، کمرنگ شدن مسائل اخلاقی، نگرشی و مهارتهای ارتباطی در آموزش پزشکی، با اصول حرفه-ای در قرن بیست¬و¬یکم، ناسازگار به نظر می¬رسید. بنابراین، شورای پزشکی عمومی انگلستان از دانشکده¬های پزشکی سراسر جهان خواست تا مهارت¬های پایه پزشکی را با تأکید بر تربیت پزشکان دارای صلاحیت، بهطور زودرس در کوریکولوم پزشکی بگنجانند. مطالعات انجام شده نیز بر ضرورت آموزش مهارت¬های بالینی، نظیر شرح¬حال¬گیری و معاینه فیزیکی و مهارت¬های ارتباطی در سال¬های نخست در دوره تحصیلی پزشکی، تأکید نموده-اند. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر آموزش مهارتهای ارتباطی پزشک با بیمار بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان پزشکی بود.
نتایج مطالعه حاکی از تاثیر مثبت آموزش مهارتهای ارتباطی در دوره سمیولوژی بر میزان مهارت های ارتباطی پزشک و بیمار در دانشجویان مقطع فیزیوپاتولوژی بوده است. بطوریکه میانگین مهارتهای ارتباطی و ابعاد آن در گروه تحت آموزش، به طور معناداری افزایش یافت. بنابراین هر چه این آموزشها زودتر آغاز شود، میتواند در دوره های بالینی تمرین و نهادینه شود که قطعا منجر بهبود رضایتمندی بیماران و مراقبت از آنها خواهد شد. از نتایج پژوهش، جهت بازخورد دادن به مسئولین آموزشی به منظور برنامه¬ریزی های آموزشی در جهت گنجاندن سرفصل مهارتهای ارتباطی حین سمیولوژی و شیوه صحیح آموزش آن استفاده خواهد شد.
Change the font color:
main color:
second color:
انتخاب رنگ پس زمینه:
Change the spacing between words:
Change the distance between the lines:
Change mouse type:
Change the font
BlindText