• 1403/04/16 - 09:30
  • - تعداد بازدید: 37
  • - تعداد بازدید کنندگان: 20
  • زمان مطالعه: 4 دقیقه

دومین جلسه کارگروه انتخاب طرح های تحقیقاتی اثرگذار برگزار شد.

روز شنبه 16 تیرماه 1403 دومین جلسه کارگروه انتخاب طرح های تحقیقاتی اثرگذار برگزار شد.

335784.mp3 دومین جلسه کارگروه انتخاب طرح های تحقیقاتی اثرگذار برگزار شد.

دومین جلسه کارگروه انتخاب طرح‌های تحقیقاتی اثرگذار از ساعت 7 تا 9 صبح روز شنبه 16 تیرماه در دانشکده پزشکی- گروه میکروب شناسی برگزار شد. 

 در این نشست خانم دکتر دلاوری با اشاره به تعداد زیاد طرح‌های تحقیقاتی که می‌باید مورد بررسی قرار گیرند، گفت: برای بررسی دقیق‌تر طرح‌ها حداقل یک نفر از کارشناسان مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی به عنوان همکار باید در نظر گرفته شود. وی افزود: دو ابزار آموزشی تولید شده که می‌توانند در بررسی‌ها اثرگذار باشند شناسایی شده و لازم است اقداماتی برای معرفی این ابزارها به اعضای هیئت علمی انجام گیرد. دکتر دلاوری همچنین پیشنهاد کرد که معرفی شاخص‌های طرح‌های پژوهشی اثرگذار در برنامه‌های توانمندسازی اعضای هیئت علمی گنجانده شود.

 

در ادامه نشست کارگروه، آقای دکتر فلک معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه ایران با اشاره به این‌که چند جلسه ابتدایی این کارگروه برای بررسی مشکلات خواهد بود، گفت: در صورت لزوم، ابلاغ برای دست اندرکاران این کارگروه صادر خواهد شد. ایشان همچنین از اعضای کارگروه خواست تا مواردی همچون برگزاری کارگاهی برای معرفی ابزارهای آموزشی به اعضای هیئت علمی، تهیه یک کلیپ 5 دقیقه‌ای با موضوع معرفی شاخص‌های طرح‌های تحقیقاتی اثرگذار برای ارائه در جلسه آینده شورای پژوهش، ارسال پیامک به کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه برای اعلام آمادگی گروه ترجمان دانش جهت راهنمایی و مشاوره در مورد اثرگذاری طرح‌های تحقیقاتی و ایجاد تغییرات لازم در مورد برونداد طرح‌های تحقیقاتی در سامانه پژوهشیار را در برنامه‌های کوتاه مدت خود قرار دهند.

 

در ادامه نیز خانم دکتر رحیمی‌مقدم در خصوص کوریکولوم‌های آموزشی گفت: ارائه این کوریکولوم‌ها باید بر اساس پروپوزال باشد تا بتوان آن‌ها را به عنوان طرح اثرگذار معرفی کرد. در این مورد گروه ترجمان دانش آمادگی دارد که در تدوین پروپوزال‌ها همکاری نماید. ایشان در ادامه افزود: پس از به کارگیری ابزار آموزشی توسط اعضای هیئت علمی، لازم است به وسیله یک پرسشنامه بررسی شود که آیا این ابزار توانسته است اثرگذار باشد یا نه.

 

در ادامه جلسه خانم دکتر آیت‌اللهی یادآور شد که فهرستی از عناوین طرح‌های تحقیقاتی بالقوه اثرگذار دانشکده مدیریت از سال 1399 تا 1402 استخراج شده، اما مشکل اصلی این است که اعضای هیئت علمی، نتایج حاصل از طرح را به مرجعی ارائه نمی‌کنند تا مورد استفاده قرار گیرد. به طور مثال تعدادی از طرح‌های تحقیقاتی در مورد مسائل مالی و بیمه سلامت انجام گرفته که می تواند بسیار راهگشا باشد اما راهکار آن هنوز مشخص نیست. همچنین نرم‌افزارهایی طراحی شده که در این زمینه قابل استفاده می‌باشند اما راهکار استفاده از آن به خوبی برای همه پژوهشگران معین نشده است. ایشان تعداد طرح‌های بررسی شده با قابلیت اثرگذاری را حدود 20 طرح خواند.

 

خانم دکتر حسینی از دیگر اعضاء این کارگروه نیز توضیحاتی در مورد نحوه بررسی طرح‌های تحقیقاتی اثرگذار ارائه کرده و با اشاره به سابقه درخواست گروه ترجمان دانش برای راه اندازی «دفتر کارگزاری دانش» توضیح داد که در صورت موافقت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه با راه اندازی این دفتر، ارتباط بین اعضای هیئت علمی و مراکز تحقیقاتی با نهادها و سازمان‌های خارج از دانشگاه تسهیل خواهد شد که به نوبه خود می‌تواند باعث افزایش طرح‌های تحقیقاتی اثرگذار شود.

 

آقای دکتر زاهدی نیز در این نشست خاطرنشان کرد: به این جهت که اعضای هیئت علمی بیشتر به دنبال نوآوری هستند تا اثرگذاری، نیاز به جلسات و راهکارهای توجیهی برای ارائه بیشتر طرح‌های اثرگذار از جانب ایشان هستیم.

 

آقای دکتر کرمانی نیز اکثر طرح‌های بررسی شده در دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات تکنولوژی بهداشت محیط را فاقد معیارهای اثرگذاری دانسته و یکی از علت‌های این موضوع را عدم شناخت اعضای هیئت علمی از معیارهای طرح اثرگذار اعلام کرد.

 

خانم دکتر مخبر سرپرست مدیریت توسعه و فناوری سلامت، تسریع حرکت دانشگاه به سمت فعالیت‌های ترجمان دانش را ضروری و به نفع دانشگاه خواند و گفت: در این راستا، نیازمند اقداماتی از جمله تعیین بودجه، ایجاد تغییرات در سامانه پژوهشیار و استفاده از تجربیات کوتاه مدت هستیم. همچنین می‌توان بررسی طرح‌های اثرگذار در حوزه آموزش را با استفاده از یک پرسش‌نامه و انجام داوری بدون معطلی برای رنک انجام داد.

 

در پایان این نشست خانم دارابی از دیگر اعضاء کارگروه نیز از بررسی تعداد زیادی از طرح‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی و تماس با پژوهشگران خبر داد و گفت: به طور معمول مجریان این طرح‌ها تعریف درستی از طرح اثرگذار نداشته و برای دریافت مستندات اثرگذاری اقدامی صورت نداده‌اند.

  • گروه اخبار : گروه های محتوا,[اخبار پايگاه]
  • کد خبر : 335784
:
شهرام محمدقلی زادگان
خبرنگار

شهرام محمدقلی زادگان

Template settings