دانشگاه علوم پزشکی ایران
Iran University of Medical Sciences


معاون تحقيقات و فناوري
مديريت تحقيقات و فناوري
مديريت ترجمان، تبادل و تجاری سازی دانش


ارتباط دانشگاه با صنعت
سیستم مدیریت آموزشی(سما)
سامانه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی پژوهشی


سامانه یادگیری الکترونیکی
سیستم مدیریت آموزشی(سما)
سامانه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی پژوهشی

سامانه یادگیری الکترونیکی
سیستم مدیریت آموزشی(سما)
سامانه پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی پژوهشی

نظرات شرکت کنندگان درباره دوره MBA

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۷/۱۰/۳۰ | 
دکتر محمد علی سنجری، عضو هیئت علمی دانشکده علوم توانبخشی
-

 برای تولدی دیگر در زندگی علمی خود، در این دوره شرکت نمایید! پیشاپیش تولدتان مبارک.
از ویژگی های مهم این دوره خروج از فضای صرف علمی و کاربردی کردن ایده ها می باشد. در واقع تمام بخش هایی که در این دوره تدریس شد برای من مفید و بسیار آموزنده بود، به ویژه بخش های مدیریت مالی، حقوق و تجارت، منابع انسانی، طرح کسب و کار. از منافعی که برای من داشت تعریف بهتر طرح های فن آورانه و به ویژه مشاوره به دانشجویان در این حوزه بود. دانشجویان به طور کلاسیک باید در صنعت بروند و پایان نامه بگذرانند. این موضوع خارج از وقت و حوصله ما بود. از ویژگی های دیگر این دوره این بود که MBA کلاسیک و دانشگاهی دو ساله است که به صورت فشرده برای اعضای هیئت علمی در یک سال طراحی و برگزار شد. کیفیت کار خوب بود و باید برگزاری آن ادامه پیدا کند. پیشنهاد می شود از همان اساتید استفاده شود، اما دانش آموخته های دوره های قبل، مثال های مرتبط را طی چند جلسه در کنار استاد اصلی، ارائه دهند. شرکت در این دوره را به همه پیشنهاد می کنم.-
-
دکتر وحید راشدی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان-
-
به آب باریکه دانشگاه قناعت نکن! اگر تو این دوره شرکت کنی، راه های بیشتری برای پول درآوردن یاد می گیری.
درس ها و سرفصل هایی که به طور روزانه با آن ها سروکار داشتم، فایده بیشتری داشت. به طور مثال چهار چوب آموخته شده در دروس مبانی سازمان و مدیریت و رفتار سازمانی را در مجموعه دانشکده و دانشگاه مورد تحلیل قرار می دادم. به نوعی شاید درس اصول و مبانی مذاکره کاربردی ترین درس در این حوزه می باشد. زیرا در تعاملات روزانه با مردم عادی، زندگی شخصی، همکاری دانشگاهی و ... کاربرد دارد. در حوزه بخش خصوصی نیز برای من دست آوردهای بسیاری داشته است. در حوزه طب سالمندی که تخصص من است، قطعا بسیاری از 17 عنوان تدریس شده می تواند کاربردی باشد. مدیریت مراکز سالمندی که خدمات به سالمندان ارائه می دهد، همانند سایر مراکز ارائه دهنده خدمات، چالش هایی دارد. حضور در دوره "MBA" بنده را به ابزارهایی مجهز نمود که به نظرم می توانم این چالش ها را مدیریت نمایم. شرکت در این دوره به بخش اعظمی از نیاز های بنده پاسخ داد. اما تمایل داشتم که آموزش بیشتری در مورد بازارهای بین المللی ببینم. اساتیدی که به صورت تخصصی در حوزه تدریس خود فعالیت انجام می دادند، بسیار برجسته تر بودند و تدریس آنها اثر بخشی بسیاری داشت. به نظر من از ویژگی های تدوین دروس این دوره بر اساس نیاز مخاطبین می باشد (برخلاف دوره های روتین دانشگاهی). تاکنون به بیش از ده نفر از همکاران این دوره را معرفی کرده ام! شاید معرفی استارت آپ ها و مثال هایی در حوزه بهداشت و درمان به غنای بیشتر دوره کمک کند.
-

دکتر پروانه رحیمی مقدم، عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی
-
استفاده از مثال های کاربردی و ملموس علم مدیریت در عرصه کار و زندگی از ویژگی های منحصر به فرد این دوره بود.
دوره‌ MBA به گونه‌ای طراحی شده‌ است که شما را با مفاهیم نوین مدیریتی در حوزه‌های تخصصی مختلف آشنا می کند و توانایی تدوین برنامه برای کسب موفقیت در فضای رقابتی را فراهم می نماید و در مدت یک سال دانش لازم برای مدیریت کارآمد را منتقل می کند. از آنجایی که در هیچ قسمتی از آموزش های قبلی خود در دوره دکترای حرفه ای پزشکی و دکترای تخصصی فارماکولوژی مطالب دوره MBA را یاد نگرفته بودم دوست داشتم با این مفاهیم آشنا شوم تا کاربرد آنها را در کار خود پیدا کنم. برای من که کسب و کار خصوصی ندارم، به خصوص اطلاع از مولفه های مربوط به رفتار سازمانی، مدیریت نوآوری و تغییر و نحوه تدوین برنامه کسب و کار خیلی جالب بود. مسلما برنامه ریزی بهتر و نحوه مدیریت کارآمد تر حاصل این یادگیری بوده است. برجسته ترین بخش های این دوره به نظر من آشنایی با فنون مذاکره و متقاعد سازی، حقوق تجارت و نوشتن برنامه کسب و کار بود. پیشنهاد می کنم برای دوره هایی که در آینده برگزار می شود، از مثال های عینی و کاربردی در حوزه بهداشت و پزشکی بیشتر استفاده شود. باید در فکر تربیت نیروهایی بود که بر هر دو علوم مدیریتی و سلامت جامعه مسلط باشند و بتوانند کاربردی تر آموزش دهند. در این صورت ارائه دوره برای همکاران رشته های پزشکی و پیراپزشکی می تواند مفید تر باشد.
-


دکتر سوگند تورانی، عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی 
-
دوره MBA می‌تواند به ارتقای توانمندی ها و مهارت های رهبری و مدیریتی اساتید و محققین کمک کند.
هدف اینجانب از شرکت در دوره MBA کارآفرینی با توجه به رشته تخصصی ام (دکترای مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی)، پر کردن فاصله موجود بین مدیریت کلاسیک دانشگاهی با مدیریت اجرایی فیلد سلامت، آنهم با گرایش کارآفرینی بود. از این دوره انتظار داشتم روش های نوین مدیریتی را که می تواند دانشگاه را به سمت دانشگاه کارآفرین هدایت کند از اساتید، کارآفرینان، متخصصین و مدیران اجرایی فراگیرم (کارآفرینی سازمانی). یا اینکه بیاموزم چگونه به عنوان یک کارآفرین از تکنیک های مختلف نوآوری برای خلق کسب و کار ها در فیلد سلامت استفاده کنم (کارآفرینی مستقل) و یا به عنوان یک کارآفرین اجتماعی در توسعه جامعه خود نقش آفرینی کنم. انتظار داشتم تکنیک حسابداری ناب را در فرایند کارآفرینی بیاموزم و بتوانم قیمت و ارزش دانش فنی را محاسبه کنم. تا جایی که اینجانب اطلاع دارم، تا کنون در هیچ یک از دانشگاه های علوم پزشکی چنین دوره کاربردی برای اساتید محترم برگزار نشده بود. از اینکه چنین ایده، نگرش و رویکردی برای اولین بار در دانشگاه علوم پزشکی ایران ایجاد شده است جای بسی خوشحالی و مباهات می باشد. بدیهی است ادامه دوره های MBA  کارآفرینی و به امید خدا در ادامه آن دوره های DBA با گرایش های مختلف از جمله کارآفرینی، بازاریابی سلامت، گردشگری پزشکی و گردشگری سلامت و... می تواند به ارتقای توانمندی ها و مهارت های رهبری و مدیریتی اساتید و محققینی که اغلب در مسند مدیریت دانشگاه هم قرار دارند بیافزاید. یکی دیگر از نتایج مفید اولین دوره MBA، گردهمایی و شرکت 35 نفر از اساتید و محققین علاقمند و فعال دانشگاه علوم پزشکی ایران بود که با توجه به پراکندگی دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی همچنین با عنایت به مشغله زیاد اساتید، در مواقع عادی امکان چنین مشارکتی میسر و فراهم نمی گشت. طرح معضلات، موضوعات و CASE ها همراه با تبادل نظرات و راهنمایی های مدرسین و متقابلاً اساتید فراگیر بر غنای کار افزوده و امکان انتقال دانش و تجربیات را برای همگان فراهم می ساخت. جو حاکم بر دوره، آزادی فکر و اندیشه، فضای علمی لذت بخشی را بنا نهاد که آثار آن درآینده در ساخت فرهنگ مشارکتی ، نوآوری و فرهنگ کارآفرینی دانشگاه به خوبی مشهود خواهد بود. از نظر اینجانب یکی از برجسته ترین نکات قابل تعمق این دوره ایجاد روحیه همکاری، مودت و همراهی اساتید محترم در راستای حل معضلات محیط کاری با استفاده از رویکردهای مدیریتی بود.
-

دکتر روشنک قدس، عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی
-

به همکارم می گم آب دستت هست بزار زمین و این دوره رو شرکت کن!

با توجه به اینکه من شخصا هیچ شناختی از مباحث بازار و بیزینس نداشتم و در خانواده ای هم بزرگ شده بودم که همگی اهل علم بوده اند نه ثروت! باید بگویم آشنایی اولیه با محتوای هر یک از مباحث مطروحه در این دوره برای من که اصلا هیچ پیشینه بیزینسی نداشتم نه تنها لازم بلکه ضروری و حیاتی بود. پس نمی توانم به طور دقیق بگویم کدام بخش مفیدتر یا کدام یک برای من بی فایده بود. چون عملا حس من این هست که دوره MBA مثل یک پازل بود که اگر بخشی از آن را یاد نمی گرفتیم یا حداقل سرفصل هایش را نمی شنیدیم بخشی از تصویر ذهنی مان ناقص می ماند. شخصا اعتقاد دارم یکی از رازهای موفقیت در برگزاری این دوره به صورت آزاد این بود که افرادی که واقعا به موضوع علاقمند بودند و برحسب علاقه باطنی و احساس ضرورتی که داشتند در دوره شرکت کرده بودند و هیچ اثری از جبر و قالب های خشک آموزش های کلاسیک در آن نبود. انعطاف پذیری چنین دوره هایی در برابر دوره های خشک منجر به مدرک دانشگاهی به نظر من بسیار با اهمیت بود تا حدی که من خودم شخصا بین این دوره و دوره آموزش پزشکی، که به صورت مجازی هم برگزار می شد، شرکت در دوره MBA را انتخاب کردم. البته امروز هم از انتخاب خودم بسیار راضی هستم و اگر همکارم در این مورد سوال کند بهش میگم آب دستت هست بزار زمین و این دوره رو شرکت کن. واقعا افسوس می خورم چرا با این مباحث از دوران پیش از دانشگاه و در مدرسه آشنا نشده بودم. کاش این مباحث به صورت یک سرفصل اجباری برای پیش دانشگاهی و یا حتی مقاطع پایین تر تدریس شوند (حداقل مباحث ساده ترش) تا یک دانش آموز با چشم باز آینده شغلی اش را انتخاب کند و بداند که دارد چه انتخابی می کند. در نتیجه به مراتب اولی می گویم برای هر دانشجویی شرکت در این دوره ضروری هست چه برسد یک هیات علمی و مدیر ارشد!
-

دکتر فریناز نصیری نژاد، عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی
-
پس از شرکت در دوره MBA با دیدگاه دیگری به کارهای پژوهشی نگاه می کنم و به دنبال راه حلی برای ارائه نتایج تحقیقات به بازار مصرف کننده هستم.             
رشته تخصصی من (فیزیولوژی) رشته ای کاملا پایه می باشد و با گذراندن دوره MBA انتظار داشتم بتوانم کاربرد های عمومی تری برای لاین تحقیقاتی خود پیدا کنم. بنابراین مفیدترین بخش های این دوره برای من بازار یابی و چگونگی گسترش شرکت ها، چگونگی ارائه محصولات، بخش بندی بازار، انتخاب بازار هدف، برند و برند سازی و قیمت گذاری بودند. البته در طول دوره متوجه شدم که راه اندازی کسب و کار بسیار سخت تر از آن چیزی است که تصور می شود و سخت تر از آن موفق شدن در رقابت تنگا تنگ است. به نظر من بخش های برجسته این دوره عبارت بودند از شناخت تکنولوژی ها، توسعه محصول، تشخیص گلوگاه ها، تطبیق عرضه و تقاضا در فرایند تولید و خدمات و چگونگی افزایش کارایی و اثر بخشی. البته ترجیح می‌دهم مطالب این دوره اختصاصی تر ارائه شود مثلا صرفا برای رشته های پزشکی و یا علوم پایه پزشکی.
-
    
                 

دکتر پرستو طریقی، عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی
-
 شرکت در این دوره افق جدیدی را از مباحثی برایت باز می‌کند که در دوره های درسی ما در دانشگاه ها هرگز یاد نمی دهند.

از آنجاییکه رشته تخصصی من (بیوتکنولوژی پزشکی) بسیار با صنعت در ارتباط است و هدف از این رشته تولید و فناوری است، شرکت در دوره MBA افق تازه ای را برای کارهای تازه برایم باز کرد. من از این دروه بسیار راضی بودم و با توجه به زمان آن تمامی مطالب آموزش داده شده جالب و مفید بودند. اما طبیعتا دروس مرتبط با کاری که انجام می دهیم، برایمان مفیدتر خواهند بود. با توجه به اینکه عضو هیئت علمی هستم، درسهای مدیریت استراتژیک، رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی برایم بسیار مفید بودند. از سوی دیگر درسهایی مانند اقتصاد، اصول و فنون مذاکره، برندینگ و حقوق تجارت در زندگی شخصی بسیار مفیدند. در برنامه هایی مانند این علاقه و پشتکار شرکت کننده بسیار مهم است. برای بهبود برنامه به نظرم بهتر است استادان هر درس سرفصلی را که می خواهند آموزش دهند مثل یک کوریکولوم درسی مشخص باشد تا کلاس پربارتر برگزار گردد. به همکارانم می گویم مهم نیست که بخواهی کسب و کاری را مدیریت کنی یا نه، شرکت در این دوره افق جدیدی را از مباحثی برایت باز می کند که در دوره های درسی ما در دانشگاه ها هرگز یاد نمی دهند. مطالبی هر چند کم را خواهی آموخت که اگر بخواهی، با چراغی که به دستت داده اند و با تلاش خودت به عمق مطالب در موضوع مورد نظرت خواهی رسید. شاید عضو هیئت علمی بمانی ولی مطمئنا آن عضو هیات علمی تک بعدی که فقط در رشته خود صاحبنظر بوده نخواهی ماند و از زوایای مختلف و با تفکر نقاد و حل کننده مسایل دید چند بعدی به همه  کارها پبدا خواهی کرد.  
-
  
   
 
دکتر سیده سارا میرفضلی، عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی (پردیس بین الملل)
                      
-گذراندن هر یک از درس های این دوره می تواند متناسب با نیاز مفید واقع شود و به بهبود نگرش کمک کند.
مهمترین دستاورد این دوره برای من آشنایی با همکاران و اعضاء هیئت علمی بود. همچنین درس هایی که شاید با گذراندن این دوره در جایی دیگر نصیبم نمی شد. بخش هایی که مربوط به فنون مذاکره بود و همچنین مهارت های مدیریت سازمانی، منابع انسانی و رفتار سازمانی بسیار آموزنده بودند. آگاهی از هر یک از مطالب این دوره بعد دیگری را به رفتار و منش افراد اضافه می کند. گذراندن هر یک از درس های این دوره نه تنها برای من به عنوان یک داروساز و متخصص شیمی دارویی بلکه برای هر شخصی می تواند متناسب با نیاز مفید واقع شود و به بهبود نگرش کمک کند. نیاز به گذراندن دوره های مشابه باید ابتدا در فرد ایجاد شود تا بتواند باعث تغییر  و تعالی گردد.
-

 دکتر سارا مینائیان، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات مقاومت های میکروبی
-
در این دوره شرکت کنید، چرا که دنیاهای جدیدی پیش روی شما پدیدار می شود، انگار که دوباره متولد می شوید ولی این بار هوشمندتر و موثرتر.
مطالب آموخته شده در این دوره هم در زندگی شخصی و هم در زندگی حرفه ای من بسیار کارآمد بود. مثلا با توجه به آموخته هایم در این دوره توانستم با مدیریت خوب مالی و شناسایی مخاطب و بازار هدف مناسب به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کنم. در عین حال حل چالش های به وجود آمده برایم بسیار راحت تر و هوشمندانه تر شد. بسیار قوی تر شدم و قدرت تجزیه و تحلیل و حل مشکل در من بالا رفت، به صورتی که حل چالش ها برایم به صورت یک تفریح درآمد و با روحیه بهتری در محیط کار به انجام وظیفه پرداختم. مخاطبان حوزه کاری خود را بخوبی شناسایی کردم و این مساله نقطه عطفی در زندگی حرفه ای من به وجود آورد. سعی کردم آموخته هایم را در اختیار دانشجویانم قرار دهم و از آنها فید بک های بسیار خوبی گرفتم. دغدغه من به عنوان یک متخصص میکروبیولوژی علاوه بر حل بسیاری از چالش ها و مدیریت آنها در حوزه کاری خود، عدم اشتغال دانشجویانم پس از فارغ التحصیلی بود. همواره به دنبال راهی برای ایجاد شغل و کارآفرینی برای دانشجویان و فارغ التحصیلان جوان بودم. این دوره راه و رسم کارآفرینی صحیح و هوشمند را به من آموخت. در حال حاضر فکر می کنم کار نشد ندارد و با مدیریت صحیح و تلاش مستمر از عهده هر کاری بر می آیم و باعث افتخارم است که دانشجویانم همگی شاغل هستند و برای من این اوج شادمانی است. همه درسهای این دوره برای من حاوی نکات ارزشمندی بودند. برخی از دروس مانند بازاریابی، مدیریت مالی، مدیریت نیروی انسانی، حقوق، مدیریت پروژه و کارآفرینی و خلاقیت و نوآوری در عمل منجر به تغییرات شگرفی در من شد. یکی از خوبی های این دوره این بود اساتید کاملا درگیر پروژه هایی در بطن جامعه بودند و درس های داده شده به ما صرفا تئوری محض نبود. کاملا آموزه ها و مثال ها از رگ و ریشه بازار بود. فقط به نظرم اگر زمان دوره اندکی بیشتر می شد از مطالب بیشتری بهرمند می شدم. به نظرم این دوره برای دیگر همکارانم بسیار جذاب و کارآمد خواهد بود. حتی می بایست به عنوان واحد درسی برای دانش آموزان و دانشجویان در تمامی رشته ها تدریس شود.


دفعات مشاهده: 1018 بار   |   دفعات چاپ: 86 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر